Bruks- og avtalevilkår Bedrift
1. Innledning
Disse vilkårene («Vilkårene») gjelder for alle tjenester levert av Homely AS (org.nr. 820 227 492) til bedriftskunder («Kunden») ved kjøp og bruk av Homelys sikkerhetsløsninger og tilhørende tjenester. Ved å signere avtale eller ta i bruk tjenestene bekrefter Kunden å ha lest, forstått og akseptert disse vilkårene. Disse vilkårene gjelder ved alle avtaleinngåelser, med mindre annet er avtalt skriftlig.
2. Avtalepart
Ved bestilling av tjenester registreres virksomheten som kunde hos Homely. Avtalen inngås mellom Homely AS og en juridisk enhet registrert i Brønnøysundregisteret. Dette innebærer opprettelse av kundeprofil, registrering av kontaktpersoner, tildeling av brukertilgang og gjennomføring av eventuell kredittvurdering. Den personen som inngår avtalen på vegne av Kunden må ha nødvendig signatur- og fullmaktsrett. Kunden er ansvarlig for at kontaktinformasjon og brukerdata er oppdatert til enhver tid.
2.1 Kredittvurdering
Vi forbeholder oss retten til å gjennomføre kredittvurdering ved opprettelse av kundeforhold. Kredittvurderingen gjennomføres av vår leverandør, og kan omfatte opplysninger som økonomisk soliditet og betalingshistorikk. Rettslig grunnlag for kredittvurdering er vår berettigede interesse etter personvernforordningen art. 6 (1) f.
3. Tjenestebeskrivelse
Homely leverer alarmsystemer, sensorer, overvåkningskamera, tilkobling til døgnbemannet alarmstasjon, og øvrige sikkerhetstjenester tilpasset næringslivets behov. Tjenesten inkluderer levering og drift av alarmanlegg, varsling via app, samt tilknytning til FG-godkjent alarmstasjon og eventuelt vektertjenester gjennom tredjepart.
4. Bestilling og installasjon
Bestilling skal skje skriftlig. Etter inngått avtale vil Homely kontakte Kunden for å avtale oppstartsdato og installasjon. Kunden er ansvarlig for at lokalene har nødvendige forutsetninger for at utstyret fungerer etter hensikten, herunder tilgang til strøm og internett. Kunden står selv for installasjon av utstyret med mindre annet er avtalt.
5. Pris og betaling
Tjenestene faktureres i henhold til avtalt pris og fakturaintervall, med 14 (fjorten) dagers betalingsfrist. Prisene er ekskl. MVA. Ved for sen betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven samt eventuelle purregebyrer. Ved vesentlig betalingsmislighold forbeholder Homely seg retten til å stanse tjenestene inntil forholdet er rettet opp.
6. Varighet og oppsigelse
Avtalen løper fra installasjonsdato, med en bindingstid på 12 (tolv) måneder med mindre annet er skriftlig avtalt. Etter at den opprinnelige bindingstiden på 12 (tolv) måneder er utløpt, fornyes avtalen automatisk med nye 12 (tolv) måneder av gangen. Avtalen kan sies opp når som helst, men løper ut ved utgangen av den gjeldende 12-månedersperioden. Oppsigelse må skje skriftlig og senest 3 (tre) måneder før opprinnelig utløpsdato for at avtalen ikke fornyes med nye 12 (tolv) måneder. Ved for tidlig oppsigelse kan det påløpe gebyr tilsvarende gjenværende avtaleperiode. Homely kan si opp avtalen med samme frist, eller umiddelbart ved vesentlig mislighold.
7. Bruk av tjenestene
Kunden forplikter seg til å bruke tjenestene i tråd med gjeldende lovgivning, Homelys instrukser og retningslinjer. Tjenestene kan ikke benyttes til ulovlige formål eller overdras til tredjepart uten skriftlig samtykke. Kunden er ansvarlig for at autoriserte brukere får nødvendig opplæring og tilgangsstyring. Kunden plikter å informere Homely om vesentlige endringer i lokalets bruk eller virksomhetens risikoprofil som kan påvirke sikkerhetsvurderingene.
8. Tredjepartsleverandører
Homely kan benytte underleverandører for vektertjenester, alarmmottak og teknisk drift. Homely er ansvarlig for leveranser iht. avtale, men fraskriver seg ansvar for tap som skyldes forhold utenfor vår kontroll hos slike leverandører.
9. Ansvar og begrensninger
Homely er ansvarlig for korrekt levering av sine tjenester, men fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte tap som følge av feil, driftsavbrudd, eller eksterne forhold Homely ikke kontrollerer. Homely fraskriver seg ansvar for tap eller kostnader som følge av falske alarmer, tekniske feil i utstyr eller kommunikasjon, med mindre dette skyldes grov uaktsomhet fra Homelys side. Homelys totale ansvar er under enhver omstendighet begrenset til beløpet Kunden har betalt for tjenestene de siste 12 (tolv) måneder før skadetidspunktet
10. Personvern og databehandling
Homely behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning (herunder GDPR). For bedriftskunder gjelder dette primært kontaktpersoner og sluttbrukere knyttet til tjenesten. Det kan også forekomme lagring og behandling av opptak fra kameraer og sensorlogger. Det inngås egen databehandleravtale dersom det er nødvendig etter GDPR.
11. Endringer i vilkårene
Homely forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene. Endringer vil bli varslet skriftlig med minimum 30 dagers varsel før ikrafttredelse. Dersom Kunden ikke aksepterer de nye vilkårene, kan avtalen sies opp innen varslingstiden utløper.
12. Tvister og lovvalg
Eventuelle uenigheter mellom partene skal først søkes løst gjennom dialog. Dersom partene ikke blir enige, skal tvisten avgjøres etter norsk rett med Oslo tingrett som verneting, med mindre annet er avtalt skriftlig mellom partene.
13. Force majeure
Homely er ikke ansvarlig for forsinkelse eller manglende levering som skyldes forhold utenfor vår kontroll, herunder streik, pandemier, myndighetspålegg, brann, naturkatastrofer, strømbrudd, bortfall av internett, eller lignende. I slike tilfeller suspenderes plikter i den grad hendelsen gjør det umulig eller urimelig å oppfylle disse.
14. Endringer i tjenesten
Homely forbeholder seg retten til å gjøre endringer i tjenestens innhold eller tekniske løsninger, forutsatt at dette ikke medfører vesentlig forringelse av tjenesten for kunden. Kunden skal varsles i rimelig tid før slike endringer.
15. Kontaktinformasjon
Homely AS – Org.nr. 926 347 804
E-post: kundeservice@homely.no
Nettside: www.homely.no