Support | Kontakt oss | Homely Boligalarm
loader
montering-2

Montering

Få hjelp til montering av våre enheter
LES MER
app

Slik sikrer du din bolig

Veiledning og tips for hvordan du kan sikre din bolig
LES MER
faq-2

FAQ

Se om du finner svaret ditt i vår nyttige FAQ-seksjon
LES MER

Kundeservice

Du vil kunne finne mange svar i vår FAQ nedenfor.

Finner du ikke svaret her hører vi gjerne fra deg. Ta kontakt med oss i kontaktskjemaet under, så svarer vi deg så raskt vi har anledning.

 

 

Vi er stolte over å være alarmbransjens beste på kundeservice. Vi er her for å hjelpe.

 

 

 

Kontaktskjema

Kontakt oss via skjemaet under så får du hjelp.

Support Page Form
*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
clock3x

Åpningstider:

Mandag til fredag,
9:00 – 17:00

 

Vi liker e-post best!

Vi svarer så raskt vi kan og
ringer deg gjerne tilbake om du ønsker det.

22 53 53 00

Hva lurer du på?

Hvordan aktiverer jeg mitt abonnement

Abonnementet aktiveres automatis når Hjemmesentralen kobles opp.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

For å legge til en enhet på nytt kan du gjøre følgende:

  1. Slett enheten fra appen
  2. Ta ut et batteri
  3. Legg til enheten i appen og sett i batteri på anvist steg.
Tips: For enklest mulig skanning av QR-koden, sørg for at QR-koden er så sentrert i bildet som mulig.  Dersom enheten ikke kommer online innen få minutter, se beskrivelse under for fabrikkresetting av enheten.

Slik fabrikkresetter du komponentene:

Dersom det er nødvendig med en fabrikkresett av sensoren, gjør følgende:
  1. Slett enheten fra appen. (Hopp over denne om sensoren ikke er lagt til fra før)
  2. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  3. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  4. Ta ut batteriet.
  5. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.
Merk: Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing på nytt

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse på support@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så følge beskrivelsen under.
  1. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  2. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  3. Ta ut batteriet.
  4. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal. For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Både sirenen, smartkabel og smartkontakten fungerer som signalforsterkere. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren. Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten.  

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N. For at din Yale Doorman V2N skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.  Fordi vi leverer et sikkerhetssystem har vi ikke en API tilgjengelig, men Hjemmesentralen kommer til å få stadig flere muligheter for integrering etter hvert som godkjenningene blir ferdige. 

Kan den kobles til Google Home og andre stemmestyrte smarthjemplattformer?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller. 

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet NOKAS. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvordan stopper jeg røykvarsleren?

Etter utløst alarm vil et kort trykk på røykvarsleren som har blitt utløst stoppe å pipe i 4 minutter. Om den fortsatt detekterer røyk etter 4 minutter, vil den begynne å varsle igjen. Hvis man har flere røykvarslere vil alle pipe dersom én trigges fordi de er seriekoblet. Da må man holde knappen på den som har gitt alarm inne i mer enn 6 sekunder for å stoppe alarmen på alle. Da vil alle sammen bli stille i 4 minutter. Dersom det oppdages røyk igjen, vil røyksensoren trigges og alle vil gå i alarm på nytt. Ved røykalarm kan man også trykke og holde inne knappen foran på Hjemmesentralen i mer enn 6 sekunder. Alle røykvarslere som ikke har blitt trigget av røyk vil da bli stille. De eller den som fortsatt piper kan man trykke en gang på for å gjøres stille. Man kan også benytte betjeningspanel, tast kode og hengelås åpen. Alt stopper å pipe utenom den/de som fortsatt ligger i alarm. Bruk av app ved å trykke slå alarm på og deretter trykk alarm av etterfulgt av pin kode. NB: Hvis det fortsatt er røyk i en detektor etter 4 minutter vil alle starte å pipe igjen.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Kan jeg kontrollere flere boenheter fra den samme appen?

Ja, du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hytta og huset fra samme app.

Installerer jeg Homely selv?

Ja, Homely er et gjør-det-selv konsept. Med appen vår får du alle instruksjonene du trenger for å installere utstyret ditt. På websiden vår finner du også monteringsbeskrivelser og videoer. Dersom du skulle lure på noe er det bare å kontakte oss via kontaktskjemaet eller på support@homely.no.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen. Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Kan jeg kontrollere flere boenheter fra den samme appen?

Ja, du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hytta og huset fra samme app.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet NOKAS. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse på support@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N. For at din Yale Doorman V2N skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.  Fordi vi leverer et sikkerhetssystem har vi ikke en API tilgjengelig, men Hjemmesentralen kommer til å få stadig flere muligheter for integrering etter hvert som godkjenningene blir ferdige. 

Kan den kobles til Google Home og andre stemmestyrte smarthjemplattformer?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller. 

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

For å legge til en enhet på nytt kan du gjøre følgende:

  1. Slett enheten fra appen
  2. Ta ut et batteri
  3. Legg til enheten i appen og sett i batteri på anvist steg.
Tips: For enklest mulig skanning av QR-koden, sørg for at QR-koden er så sentrert i bildet som mulig.  Dersom enheten ikke kommer online innen få minutter, se beskrivelse under for fabrikkresetting av enheten.

Slik fabrikkresetter du komponentene:

Dersom det er nødvendig med en fabrikkresett av sensoren, gjør følgende:
  1. Slett enheten fra appen. (Hopp over denne om sensoren ikke er lagt til fra før)
  2. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  3. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  4. Ta ut batteriet.
  5. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.
Merk: Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing på nytt

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så følge beskrivelsen under.
  1. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  2. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  3. Ta ut batteriet.
  4. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal. For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Både sirenen, smartkabel og smartkontakten fungerer som signalforsterkere. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren. Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvordan aktiverer jeg mitt abonnement

Abonnementet aktiveres automatis når Hjemmesentralen kobles opp.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

For å legge til en enhet på nytt kan du gjøre følgende:

  1. Slett enheten fra appen
  2. Ta ut et batteri
  3. Legg til enheten i appen og sett i batteri på anvist steg.
Tips: For enklest mulig skanning av QR-koden, sørg for at QR-koden er så sentrert i bildet som mulig.  Dersom enheten ikke kommer online innen få minutter, se beskrivelse under for fabrikkresetting av enheten.

Slik fabrikkresetter du komponentene:

Dersom det er nødvendig med en fabrikkresett av sensoren, gjør følgende:
  1. Slett enheten fra appen. (Hopp over denne om sensoren ikke er lagt til fra før)
  2. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  3. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  4. Ta ut batteriet.
  5. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.
Merk: Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing på nytt

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse på support@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så følge beskrivelsen under.
  1. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  2. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  3. Ta ut batteriet.
  4. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal. For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Både sirenen, smartkabel og smartkontakten fungerer som signalforsterkere. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren. Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten.  

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N. For at din Yale Doorman V2N skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.  Fordi vi leverer et sikkerhetssystem har vi ikke en API tilgjengelig, men Hjemmesentralen kommer til å få stadig flere muligheter for integrering etter hvert som godkjenningene blir ferdige. 

Kan den kobles til Google Home og andre stemmestyrte smarthjemplattformer?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller. 

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet NOKAS. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvordan stopper jeg røykvarsleren?

Etter utløst alarm vil et kort trykk på røykvarsleren som har blitt utløst stoppe å pipe i 4 minutter. Om den fortsatt detekterer røyk etter 4 minutter, vil den begynne å varsle igjen. Hvis man har flere røykvarslere vil alle pipe dersom én trigges fordi de er seriekoblet. Da må man holde knappen på den som har gitt alarm inne i mer enn 6 sekunder for å stoppe alarmen på alle. Da vil alle sammen bli stille i 4 minutter. Dersom det oppdages røyk igjen, vil røyksensoren trigges og alle vil gå i alarm på nytt. Ved røykalarm kan man også trykke og holde inne knappen foran på Hjemmesentralen i mer enn 6 sekunder. Alle røykvarslere som ikke har blitt trigget av røyk vil da bli stille. De eller den som fortsatt piper kan man trykke en gang på for å gjøres stille. Man kan også benytte betjeningspanel, tast kode og hengelås åpen. Alt stopper å pipe utenom den/de som fortsatt ligger i alarm. Bruk av app ved å trykke slå alarm på og deretter trykk alarm av etterfulgt av pin kode. NB: Hvis det fortsatt er røyk i en detektor etter 4 minutter vil alle starte å pipe igjen.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Kan jeg kontrollere flere boenheter fra den samme appen?

Ja, du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hytta og huset fra samme app.

Installerer jeg Homely selv?

Ja, Homely er et gjør-det-selv konsept. Med appen vår får du alle instruksjonene du trenger for å installere utstyret ditt. På websiden vår finner du også monteringsbeskrivelser og videoer. Dersom du skulle lure på noe er det bare å kontakte oss via kontaktskjemaet eller på support@homely.no.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen. Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Kan jeg kontrollere flere boenheter fra den samme appen?

Ja, du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hytta og huset fra samme app.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen. Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet NOKAS. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N. For at din Yale Doorman V2N skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse på support@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.  Fordi vi leverer et sikkerhetssystem har vi ikke en API tilgjengelig, men Hjemmesentralen kommer til å få stadig flere muligheter for integrering etter hvert som godkjenningene blir ferdige. 

Kan den kobles til Google Home og andre stemmestyrte smarthjemplattformer?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller. 

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer.

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvordan resetter jeg en sensor?

For å legge til en enhet på nytt kan du gjøre følgende:

  1. Slett enheten fra appen
  2. Ta ut et batteri
  3. Legg til enheten i appen og sett i batteri på anvist steg.
Tips: For enklest mulig skanning av QR-koden, sørg for at QR-koden er så sentrert i bildet som mulig.  Dersom enheten ikke kommer online innen få minutter, se beskrivelse under for fabrikkresetting av enheten.

Slik fabrikkresetter du komponentene:

Dersom det er nødvendig med en fabrikkresett av sensoren, gjør følgende:
  1. Slett enheten fra appen. (Hopp over denne om sensoren ikke er lagt til fra før)
  2. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  3. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  4. Ta ut batteriet.
  5. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.
Merk: Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing på nytt

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så følge beskrivelsen under.
  1. Resett komponenten ved å holde inne resett-knappen til lyset begynner å pulsere. Dette tar ca. 12-17 sekunder.
  2. Slipp knappen. LED-lampen vil lyse rødt og deretter gå over til ett rødt blink hvert sekund
  3. Ta ut batteriet.
  4. Gjør innparring av enheten i appen på nytt.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal. For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Både sirenen, smartkabel og smartkontakten fungerer som signalforsterkere. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren. Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten.